Zorg personeel: Er is momenteel veel om te doen: Krapte op de arbeidsmarkt, strenger toezicht op schijnzelfstandigheid…Wat kun je als werkgever doen om goed met je personeel om te gaan? Zodat ze met plezier voor je (blijven) werken? Lees snel verder!

Zorg personeel en werkdruk
Een van de belangrijkste problemen voor zorg personeel, is dat de werkdruk erg hoog ligt in de zorg. Dit zorgt er mede voor dat personeel verzuimt of langdurig thuis komt te zitten. Als werkgever kun je veel doen om je personeel te ondersteunen hierin. Maar wat precies? Hier vind je een aantal tips:
- Zorg voor een vertrouwenspersoon die onafhankelijk is: Een vertrouwenspersoon is (nog) niet verplicht, maar wel heel prettig voor zorg personeel. Ze kunnen zo altijd met iemand praten die hen kan helpen om bepaalde dingen op een goede manier aan te pakken;
- Wees zelf discreet en bereikbaar: Zorg ervoor dat de leidinggevenden in je organisatie mensen zijn die goed kunnen luisteren, vertrouwelijke informatie met respect behandelen en transparant zijn;
- Wees eerlijk: Moeten er veranderingen in de organisatie plaatsvinden omdat het nu eenmaal niet anders kan? Geef duidelijk aan wat er verandert voor medewerkers en waarom. Vraag om hun inbreng waar daar ruimte voor is;
- Stimuleer meedenken en feedback: Creëer een sfeer waarin feedback en meedenken wordt gewaardeerd. Benoem een werkdruk probleem als het er is, en vraag aan medewerkers wat de organisatie zou kunnen doen. Bedenk met elkaar een oplossing zodat deze breed gedragen wordt en ook echt een oplossing is waar medewerkers op zitten te wachten;
- Houd je aan de Arbowet: Deze wet is er niet voor niets en bied handvatten om werkdruk te voorkomen. Zorgly heeft de belangrijkste punten van de Arbowet opgenomen in het personeelsbeleid, met handige templates om er uitvoer aan te geven.
Ervaringen van personeel in de zorg
Verhalen van zorg personeel vertellen ons dat het aan bovenstaande tips nog weleens schort bij veel organisaties. Zo is een vertrouwenspersoon er niet altijd, of is deze niet geheel onafhankelijk. Daarnaast worden veranderingen in de organisatie vaak niet besproken met medewerkers maar medegedeeld of op een vervelende manier doorgevoerd. Ook zijn er geen personeelsvergaderingen om de inbreng en feedback van personeel te vragen. Als deze wel wordt gevraagd, wordt er niet altijd wat mee gedaan. Gelukkig zijn er soms ook organisaties waar bovenstaande tips wel in acht worden genomen. Wat ons betreft worden dit er steeds meer. Daarom besteden wij in ons beleid aandacht aan goed personeelsbeleid. Want als het zorg personeel zich prettig voelt en goed functioneert, dan stijgt de kwaliteit van zorg.