Wat is goede zorg? Dit is een actuele vraag die op veel manieren beantwoord kan worden. Er is veel discussie over de zorg. Er gaan dingen mis die vervolgens groot in het nieuws komen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren vragen mensen zich af. Het gaat niet goed. Maar wanneer gaat het wel goed? Is er ook goede zorg? En wat maakt deze zorg dan goed?

Wat is goede zorg: Enkele definities
De overheid geeft een aantal kenmerken van goede zorg. Goede zorg is volgens hun onder andere:
- Veilig: Hierbij kun je denken aan zowel fysieke, als sociale en emotionele veiligheid;
- Cliëntgericht: De zorg sluit aan bij wat de cliënt nodig heeft op het juiste moment;
- Effectief: De zorg heeft het resultaat dat cliënt, zorgverlener en andere betrokken partijen (gemeente, overheid, familie, professioneel netwerk) voor ogen hadden;
- Doelmatig: Hierbij kun je denken aan betaalbaarheid zoals op de site van de overheid staat, maar ook efficiëntie valt hieronder. De zorg behaalt de gewenste resultaten op een efficiënte manier;
- De zorg is gebaseerd op professionele richtlijnen en kwaliteitsstandaarden. Hierbij kun je denken aan het JIJ kader van de inspectie (IGJ), maar ook aan de richtlijnen jeugdhulp, kwaliteitscriteria gezinshuizen, handreikingen op het gebied van suïcidepreventie, vrijheidsbeperkende maatregelen en ga zo maar door. Zorgly verwerkt al deze richtlijnen, standaarden en handreikingen in haar beleid.
Behalve bovenstaande kenmerken zijn er natuurlijk nog veel meer ideeën over wat goede zorg is. Het perspectief van cliënten hierop is van groot belang, dat komt verderop in deze blogpost aan de orde. Daarnaast kun je ook vanuit het perspectief van de zorgverlener naar zorg kijken. Wellicht kun je stellen dat zorg goed is als die wordt gegeven door de juiste zorgprofessionals en geboden door gepassioneerde zorginstellingen.
Tip: Wat is goede zorg volgens jou? Praat er eens over met collega’s en kijk of jullie elkaar aan kunnen vullen.
Hoe bereik je goede zorg?
Om goede zorg te bereiken moeten op grofweg drie lagen de juiste stappen worden gezet. De eerste laag is die van het management of de directie. De oprichter van een zorginstelling moet zich bewust zijn van welke wetten en regels, standaarden en richtlijnen er gelden. Dit alles moet zijn opgenomen in een soepel geheel van zorgbeleid waar alles in staat wat voor de organisatie geldt. Zo is in ieder geval op papier alvast duidelijk volgens welke procedures er moet worden gewerkt, hoe het personeel hierin ondersteund moet worden en hoe de organisatie dit uitdraagt richting cliënten en hun naasten.
De tweede laag is die van het personeel: Zij moeten bevoegd en bekwaam zijn om de cliënten van zorg te voorzien. Zij moeten volgens de vastgestelde richtlijnen en procedures werken. Daarnaast moeten zij ook persoonlijk werken vanuit hun hart, met empathie en bevlogenheid. Ze moeten een goede match zijn met de doelgroep en deze doelgroep ook echt leuk vinden om mee te werken. Als het personeel bepaalde kennis niet heeft of bij kan leren waar het bepaalde vaardigheden betreft, dan moet de zorgaanbieder hierin voorzien door het organiseren van bijscholing.
Tot slot is er de laag van de praktische benodigdheden en voorzieningen. Locaties van zorginstellingen moeten voor cliënten visueel aantrekkelijk, veilig, warm, uitnodigend en hygiënisch zijn. Praktische zaken zoals roosters, woonvoorzieningen of benodigdheden op bijvoorbeeld dagbestedingslocaties moeten op orde zijn. Dit draagt bij aan de effectiviteit en kwaliteit van zorg en voorkomt irritaties en ontevredenheid.
Wat is goede zorg volgens cliënten?
Op het platform van MIND wordt aangegeven dat cliënten en hun naasten het volgende zeggen over wat volgens hen goede zorg is:
- De zorg is professioneel, dat wil zeggen: Veilig, beschikbaar, volgens de juiste richtlijnen en ook transparant, zodat de cliënten en hun naasten altijd weten waar ze aan toe zijn;
- Persoonlijk: Een cliënt wil zich gehoord voelen door iemand die naast de cliënt gaat staan. Cliënten hebben problematiek waardoor ze kwetsbaar zijn en het is dan belangrijk dat de zorg persoonlijk aanvoelt;
- Passievol: Cliënten willen het gevoel hebben dat de zorgverlener empathisch en hartelijk is en dat ze samen de uitdagingen aan gaan.
Naast bovenstaande punten kunnen er nog andere zaken bedacht worden die meer specifiek voor bepaalde vormen van zorg gelden. Als je als cliënt bijvoorbeeld begeleid woont, dan is het prettig als je woonplek op orde is zonder allerlei technische mankementen. En als je daarnaast een vorm van dagbesteding volgt dan is het fijn als het daar veilig is wanneer je bijvoorbeeld met apparaten moet werken.
Conclusie
De vraag “Wat is goede zorg?” kan vanuit meerdere perspectieven worden bekeken en beantwoord. Goed zorgbeleid vormt een mooie basis op papier. Het uitvoeren ervan moet worden overgelaten aan bekwame professionals die hierin voldoende worden ondersteund. En daarnaast moeten ook alle facilitaire zaken goed op orde zijn om goede zorg te waarborgen.